Bye bye plikt

När jag blev aktiv i MUF (12 år gammal...) så var en av de frågor jag tyckte var viktigast att Sverige skulle ha ett starkt försvar. Med åren förändrades mina idéér och åsikter en aning och jag blev en av dem i förbundet som starkast drev frågan att vi måste ta bort plikten från militärtjänstgöringen. Hade många förslag på andra lösningar eftersom det inte fungerar med en plikt när så många slipper undan och vissa tvingas, plus att vi inte alls behöver så många unga killar o tjejer till försvaret nu som när vi hade ett invasionsförsvar. Nu har vi ett spjutspetsförsvar som framförallt gör insatser i oroshärder på andra platser runt om i världen än just här i Sverige.

Snacka om intressant att vi äntligen har en försvarsminister, moderat såklart, som faktiskt vågar säga att plikten inte fungerar i fredstid och att det måste till något annat. (han kan ringa mig om han vill ha tips och idéer...)
Äntligen kan vi få bort den tvingande förnedringen som vissa känner och äntligen kanske vi ska börja använda oss av de personer som faktiskt vill och därmed har motivationen för militärutbildning.

Comments