Vårdnadsbidrag

Så det blir vårdnadsbidrag trots allt... Vet inte om jag är för eller emot, utan vet bara att jag faktiskt tycker att människor ska få vara hemma med sina barn om man så önskar. Utan allt snack om att man då hamnar i en jämställdhetsfälla. Men jösses, jag har vänner där mannen är hemma med barnen, inte bara kvinnor alltså.

Däremot vet jag inte om jag är för vårdnadsbidrag, jag tror jag vill ha sänkta skatter istället. Sänk skatten så att man kan leva på en lön i en familj. Det är den mest rimliga vägen att gå för att låta familjer välja själva - inte att plocka in pengar som sen ska fördelas ut igen. Vad sägs om ett högt grundavdrag istället?

Dessutom, om man nu vill ha det här som alternativ till dagis där vi har maxtaxa. Ta bort den! Låt familjer betala vad det kostar - med sin sänkta skatt då vill säga. Och låt dem välja på dagis eller att vara hemma. Bygg inte mer system utan ta bort och ge friheten och makten till människorna.

Comments