Trist med trista partier

Jag tycker det är trist att missnöjespartier tar plats i Europaparlamentet. Men samtidigt så har jag en viss förståelse för att människor upplever att de vill ha något nytt - någon som verkar ha snappat upp det senaste, som driver sådana frågor som man sitter hemma och funderar kring.
Nu tror jag visserligen inte att särskilt många svenskar sitter hemma och diskuterar upphovsrättsfrågor, personlig integritet och Ipred om kvällarna.
Däremot har vi en hel ungdomsgeneration som har ett helt annat beteende än äldre när det gäller Internet och just detta har PP lyckats sätta fingret på.
Men det förändrar inte att jag tycker att det är skrutt att ett parti som går till val på att man ska få sno från andra på nätet får mandat i Europaparlamentet. Visst jag kan sympatisera med sådant som rör personlig integritet men jag kan inte sympatisera med PP.
Förhoppningsvis hittar Moderaterna och andra hem nu och kan göra något bra av de slutsatser man måste dra av detta valet. Tycker nämligen smått illa om partier som bara kan driva en fråga och som inte har åsikter om annat. Men hallå, åsikter måste man väl ändå ha? Åsikter som man står för...

Comments

Anonymous said…
Ni kan också välja att se det som ett desperat försök att rädda patent- och upphovsrätt, inte att avskaffa utan att föra tillbaks det till rimliga nivåer som befolkningen kan tänkas respektera i framtiden. Både patent och upphovsrätt är ju från början ett löfte om en exklusiv period där upphovsmän har en möjlighet att återfå investerat kaptial, inte en helt egen affärsidé i sig. Jag tror ni finner väldigt få som anser det rimligt med 70 års upphovsrätt på musik eller 20 år på mjukvaupatent. Alternativet är en ännu kraftigare motreaktion längre fram där vi av ren vånda kastar ut barnet med badvattnet.

Det hela görs inte bättre av att först komma med uttananden som "inte kriminalisera en hel generation" och sedan direkt efter valet göra just detta. Inte ehller blir det bättre av att en vecka innan valet på allvar svara på frågor om fildelning bör vara lagligt, för det bevisar ju bara återigen att hela sakfrågan gått er förbi.

För övrig röstade jag på er i förra valet, men som det ser ut nu tror jag mycket väl att den här frågan kan kosta er nästa val.