Några politiska prioriteringar

Den 27 oktober inleds det moderata provvalet där medlemmarna kan vara med och påverka hur listorna ska se ut inför valet till kommun, landsting och riksdag. Jag kandiderar till riksdagen för Moderaterna i Stockholms stad. Här följer några tankar kring några av de frågor jag vill driva.

Stockholm är fantastiskt. Sen jag flyttade hit 1997 har jag för varje år lärt mig att uppskatta staden mer och mer och jag har kommit till slutsatsen att det är här jag vill bo och verka. Stockholm växer snabbt – många, just nu över 800 000 människor vill bo här. Det är positivt för Stockholm och bra för Sverige. Vi politiker har ett ansvar att skapa förutsättningar för bättre företagsklimat och fler jobb, god välfärdsservice, bostadsbyggande, fungerande vägnät och modern, miljövänlig kollektivtrafik. Många beslut kring Stockholms utveckling sker lokalt, men mycket beslutas nationellt. Jag tycker att Stockholm förtjänar en stark röst i riksdagen.

Jag arbetar hos finansborgarrådet Sten Nordin på Stockholms stad men är ursprungligen en tjej från landet i Östergötland. Jag förstår att politik inte handlar om att endast fokusera på huvudstaden, men vet samtidigt att om det går bra för Stockholm så ger det positiva avtryck i hela landet. Stockholmsregionen har under de senaste decennierna varit den region i Sverige som ökat mest i tillväxt, sysselsättning och produktivitet. Som det är nu anser jag att frågor om storstadens utveckling kommer bort på vägen och det vill jag ändra på.

Några exempel:
- Genom utjämningssystemet får Stockholm betala stora summor till andra storstäder som Malmö och Göteborg. Ju bättre det går för Stockholm desto mer får vi betala vidare till andra – detta hämmar Stockholms tillväxt och tar pengar från välfärdssatsningar och skattesänkningar och måste förändras.
- För alla dem som vill bo i Stockholm behövs bostäder. Dagens byggnormer hämmar byggandet och gör det svårt att bygga billiga bostäder åt till exempel ungdomar och studenter – detta måste förändras.
- Stockholms ungdomar har ett stort intresse av att starta företag och därför måste det bli enklare att driva företag. Inför ett grundavdrag på de första intjänade kronorna i företaget så att det blir möjligt att tjäna pengar på företaget. Sänk eller ta bort arbetsgivaravgiften för nystartade företag så att möjligheterna att anställa ökar.
- Fortsätt att sänka skatterna på arbete så att stockholmarna får större ekonomisk frihet. Avskaffa den statliga inkomstskatten som till stor del drabbar stockholmare och förändra expertskatten så att Stockholm kan locka hit de experter som behövs i våra kunskapsintensiva företag.
- Låt fastighetsavgiften bli en kommunal angelägenhet där storleken på avgiften bestäms av kommunen själv. Det är kommunen bygger gator till bostaden och som ser till att finns välfärdsverksamheter i bostadens närhet. Stockholmarna kan via kommunvalet påverka hur fastighetsavgiften ska se ut.

Det här är bara några av de frågor där det måste fattas beslut nationellt och som i allra högsta grad påverkar hur Stockholm kan fortsätta att utvecklas. Om jag får Ditt stöd så vill jag vara en stark röst för Stockholm i riksdagen.

Comments