Stå upp för det du gillar

Idag läste jag en krönika i Damernas Värld (nr 14) signerad Rachel Mohlin där hon stod upp för sina matval, val av mat som väldigt många utan vidare skulle dissa. Hon erkände sin kärlek till falukorv, inlagda persikor och hushållsost. Men skrev i sammanhanget ett brinnande försvarstal inför sina matval.
Kom då att tänka på en diskussion från i lördags kväll - då jag och några vänner hamnade i en diskussion om kaffe. Det var latte hit, och machiato dit medan jag tydligt förklarade att det jag gillar allra bäst är klassiskt bryggkaffe. Ett val som (än med glimten i ögat) dissades.
Det är intressant det här, att man tävlar i status kring matvanor likaväl som många tävlar i status i val av kläder, teknikprylar och kunskaper kring litteratur osv osv
Det är rätt konstigt egentligen, vilket fokus man kan lägga vid "rätt saker"...
När jag läste Mohlins text så kom jag att tänka på det här allra mest grundläggande med varför jag brinner för politik. Jo, det handlar om att man ska få tycka precis som man vill, göra precis de val i livet som man vill och helt enkelt leva livet så som det passar en själv bäst. Och att denna frihet ska vara näst intill total så länge du inte kränker andras lika rätt till ett fritt liv.
Och i allt detta ligger också rätten att få välja mat, kläder, böcker, film och prylar efter eget tycke utan att bli "nedskrattad" eller utdömd av andra.
Skäms inte för att du gillar prickig korv på hederlig limpsmörgås. Ät isbergssallad med tomater och gurka om det är favoritsalladen. Koka makaroner och käka dem med ketchup och riven ost om det är det du är sugen på. Strunta i alla matförståsigpåare och hälsogurusar som kommer titta snett på dig. Läs vilken författare du vill, gillar du serietidningar eller mitt livs novell (finns den kvar?) så håll stolt upp tidningen eller boken i tunnelbanan. Ja om du nu åker kollektivt? Och om du åker kollektivt så fortsätt med det, men om du vill köra bil så gör det! Lyssna på dansband, Carola och EMD eller Operamusik. Titta på Paradise Hotell, Ullared och Mammas pojkar! Lyssna inte på pretton som tycker du har dålig smak. För din smak är din smak och det är din rätt att gilla det du vill!
På något sätt blev det så enkelt nu, enkelt att tänka på och förklara varför politik är viktigt. Det här är ett av de viktiga skälen - låt andra leva de liven de vill, ägna dig åt ditt liv och lev så bra och fint du kan och vill!

Jag gillar som sagt bryggkaffe. Tycker att korv med bröd är oslagbart när hungern måste släckas asap. Föredrar smaklösa ostar framför sk finostar. Serverar gärna stekt falukorv och broccoli till mig och sonen och eventuella gäster. Läser gärna chich lit när det finns tid för böcker. Kollar hemskt gärna på IDOL en fredagkväll, väljer ofta en serie som Sex and the City före informativa och viktiga dokumentärer och lyssnar ofta, ofta på reklamradions topplistor...

Comments