Snart slut på galenskapen

Stockholm är en fantastisk liten stad. Mycket trängs på den geografiskt minimala och komplicerade ytan som är Stockholm. Och staden växer och växer eftersom allt fler människor vill bo här. En härlig utveckling tycker jag.

MEN, staden har bara så mycket plats att växa på och jag har länge ansett att marken i flera avseenden används fel. Låt mig först och främst poängtera att jag älskar bilen. Jag älskar friheten som bilen skapar för så många människor och jag kan inte se att vi någonsin ska ge upp våra bilar. Däremot älskar jag också den tekniska utvecklingen som innebär att framtidens bilar kommer vara miljösmarta, mindre, effektivare och inte spy ut gifter i naturen. Med andra ord - jag älskar att bilen finns och uppmuntrar till en framtid där bilen finns kvar. Inte gårdagens bil, inte ens dagens, men morgondagens lilla, klimatsmarta frihetssymbol.

MEN bilarna får inte ta så mycket plats i lilla, lilla Stockholm och alldeles för länge har den här staden straffats av dåliga, tidigare politiska beslut. Att inte Stockholm har en ringled är ett svek mot alla som bor här i dag. Och med det sagt, tack snälla, snälla Elmsäter-Svärd och Borg mfl för dagens besked om infrastruktur. Yes, yes, yes till att Österleden äntligen finns med i plan. Utred inte ihjäl er nu utan kom till skott snabbt. Spaden i marken snarast.

Att Slussen och Gamla stan är vår östliga förbindelse i dag är så dumt att jag inte med tillräckligt starka ord kan beskriva hur dumt det är. Men det är ett faktum att tidigare, dumma politiska beslut lett till att bilar rullar rakt genom Stockholms innerstad utan att ha någon som helst anledning att göra så, förutom lilla petitessen då att det inte finns någon annan väg att ta på den sidan.

Mp kan oja sig så mycket de vill kring utbyggnaden av vägar. Den här regionen behöver det! Den behöver både vägar och spår. Inte det ena eller det andra utan båda. Stockholm växer och runt 2020 bor en miljon i Stockholms stad och kort tid därefter tre miljoner i regionen. Det är naivt och lätt korkat att med hull och hår stångas mot alla vägsatsningar. Kom igen - var ska alla ta sig fram då? För vi kan ju inte sluta ta oss fram bara för att vi blir fler. Ska vi stå på rad och langa varor till varandra? Ska vi förbjuda människors förflyttningar? Ska vi få slot-tider i tunnelbanan? Nä, vi kan nog vara överens om att så får det inte bli. Och därför: En region som får allt fler invånare måste underhållas med vägar och spår. Och Alliansregeringen levererar. Det är bara att applådera och så får vi hoppas på och jobba för att de som styr i dag får styra vidare efter september. För yes, S kommer också vilja satsa på att vägar och spår - men deras samarbetspartners verkar snarare vilja gå tillbaka till kostigar och nä, det kommer inte funka...

Comments