Sten Nordin

Så har Sten Nordin aviserat att han lämnar uppdraget som gruppledare för Moderaterna i Stockholms stad och gör därmed avslut som borgarråd efter cirka 20 år - och som finansborgarråd i närmare två mandatperioder.

Mycket sägs och kommer att sägas. Jag har haft förmånen att under flera år få jobba nära Sten, först som presschef och därefter som kanslichef på Finansroteln i Stadshuset. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om de åren, om Sten och om den resan vi gjorde tillsammans, men jag kommer hålla mig kort:

Sten Nordin är en av de främsta politikerna i vår tid. På ett fantastiskt sätt har han lett Stockholm framåt i liberal, frihetlig, omsorgsfull och pragmatisk anda, fattat de beslut som många innan honom försökt men inte lyckats med, hållit ihop en Allians med starka viljor och en stor moderatgrupp och borgarråd med tusen idéer och egna planer. Han har låtit var och en få komma fram och ta plats, han lyfter gärna fram andra före sig själv, han är en lagspelare men alltid beredd att gå in och ta ansvar när det behövs och utkrävs. Han hukar inte får sin åsikt och jag vet att han inte i någon situation gör avkall på sin moderata grundsyn samtidigt som han är en lyssnande och ödmjuk politiker som är beredd att ompröva för Stockholms och stockholmarnas bästa.

Han har haft framtidssyn och mod att lyfta fram nya, unga politiker. Han lämnar över Stockholms största parti till sina efterträdare. Visst, ett något stukat parti efter valet, men i Stockholm fortfarande starkt och med fantastiska personer som fått chansen att växa och som nu är beredda att ta ansvar och fortsätta resan framåt - både den moderata resan och Stockholms fortsatta.

För mig personligen var det helt unikt att få jobba så nära en klok och varm politiker som Sten. Det band av förtroende och samsyn som vi utvecklade är något som jag alltid kommer bära med mig. Vi visste vad den andre tänkte och förstod varandra så väl, samtidigt som jag alltid ville springa i förväg och Sten tvingade mig att hålla tillbaka för en sekund. Det var ett dynamiskt samarbete där min kreativitet fick utlopp samtidigt som jag lärde mig väldigt mycket som jag nu bär med mig och har glädje av.

Ok, det blir lite hyllningsord här kanske du tycker, men det struntar jag i för jag skriver det jag tycker och tänker - som alltid. Jag vet att Stockholm kommer ha många fantastiska ledare även i framtiden men jag tror definitivt att Sten kommer att kvarstå som en
av de främsta, ever... Under de här åren då Stockholm har vuxit som aldrig förr har stadens politiska ledning tvingats att fatta beslut i hög hastighet och ta ansvar för den stora, fantastiska anstormning av människor som kommer för att bo och leva här. Mycket har tvingats att handla om byggande och framkomlighet - att tillföra mer och mer. Men även under denna tid har också fokus legat på att skapa ytterligare möjligheter för stockholmarna att själva utforma och välja hur livet ska se ut, samtidigt som miljön i staden blir bättre och företagen poppar upp som svampar ur marken.

Nu är det dags för ett nytt styre i Stockholm. Samtidigt som jag oroas över kommande skattehöjningar, stopp för nya bostäder och annat som blir en effekt av om de vänstrigaste partierna får för stort inflytande så kan konstateras att mycket gott också kommer hända. För under de här åtta åren har fattats horder av viktiga beslut som vi kommer se resultat av under de kommande åren.

Så jag skulle vilja sluta med att ge ett tips till den nya ledningen - kalla in Sten då och då. Både om ni behöver hjälp att fatta svåra beslut, men också då frukten ska skördas av de tuffa beslut som fattats under åren som gått. Nedan en liten lista på sådant som kommer att hända framöver och där jag inte kan se någon annan än Sten som den självklara att klippa band, inviga och fira:

- Citybanan
- Norra länken
- 8 000 studentbostäder
- Nya skolor
- Kockskolan i Rinkeby
- Rinkebystråket
- Gasklockeområdet
- Förvaltningsflyttinvigningar inkl nya tekniska nämndhuset i Söderstaden
- Första inflytt i Hagastaden
- 100 000 bostäder som redan är i olika genomförande-faser

Comments