Tankar om MMA och rätten att få utöva kampsport

I augusti 2016 går de 31:a olympiska sommarspelen av stapeln i Rio de Janeiro. Bland grenarna i OS återfinns bland annat
Taekwondo, Judo, Boxning och Brottning. Internationella olympiska kommittén, IOK som ville förnya sporterna i spelet hade föreslagit borttagning av brottning, men efter en omröstning kom boxningen tillbaka då den visar sig mycket populär bland människor. Till viss del kan man säga att dessa fyra grenar i en härlig sammanblandning, tillsammans med än fler kampsportsgrenar, leder oss fram till kampsportens 2.0: MMA.

I helgen gick en kampsportsgala av stapeln på Tele2 Arena. Det var UFC Stockholm Fight Night och samtidigt som runt en miljard människor världen över kunde följa galan på distans hade närmare 30 000 människor från 44 länder kommit till Tele2 för att uppleva galan på plats. Jag hade det stora nöjet att få arbeta med UFC och Fight Night och den resan började i oktober 2014.

Precis i slutet av oktober inledde jag, tillsammans med några kollegor, vårt samarbete med UFC. Vi är UFC:s byrå i Sverige och vi är kommunikationsrådgivare och hanterar bland annat UFC:s mediekommunikation här. Från då, i slutet av oktober och fram till nu har jag inte bara fått en inblick i en för mig tämligen ny värld, utan jag har också lärt mig massor och fått vänner för livet.

Låt mig börja här: för några år sedan var jag väldigt skeptisk till MMA i synnerhet och kampsport i stort. Jag var skeptisk baserat på en grund utan fakta. Jag bestämde mig för att jag inte gillade kampsport. Nu i efterhand inser jag att jag betedde mig löjligt för i alla andra avseenden är jag totalt liberal och tolerant och tycker det är upp till var och en att välja vad man vill göra med sin tillvaro. Men just när det gällde kampsport tyckte jag att de som var intresserade och utövade sporten hade/gjorde fel. Nu vet jag att jag hade fel.

Jag är så glad att jag fick chansen att lära mig "allt" om MMA och den resan har redan tagit mig en bra bit, men mycket är kvar. De första veckorna handlade det mycket om att förstå MMA för att kunna vara en bra rådgivare för UFC, och det är fortfarande viktigt. Men nu handlar det, för mig, också väldigt mycket om att föra sportens talan och försvara dess utövare och publikens rätt att få titta på och praktisera MMA.

Den som säger att MMA är ofarligt far med osanning. All sport kan vara farlig och full kroppskontaktsport kan vara än farligare om man gör fel. Men, när du är medveten om riskerna så måste du själv göra det aktiva valet om du vill utöva sporten eller inte. Och om du praktiserar och tävlar i MMA så lever du under ett stort regelverk, noggrann uppföljning samt domare vars ord är lag i oktagonen.

Jag är uppvuxen med hästar och ridning på ett stuteri i Östergötland. Jag har trillat av så många hästar att jag tappat räkningen. Jag har brutit fingrar, slagit ut tänder och vid två tillfällen blivit sparkad i huvudet av uppskärrade hästar. Minst sagt har jag haft tur som mår så bra som jag gör i dag. Inte desto mindre rider jag fortfarande så fort tillfälle ges. Och jag skulle bli oerhört upprörd om någon försökte hindra mig från att hålla på med hästar.

De tjejer och killar som tränar MMA möts allt för ofta av fördomar och moralpredikningar om att just den sporten är fel. De måste förklara varför de vill utöva en sport som uppmuntrar till sparkar och slag mot kropp och huvud. Ja, sporten innebär sparringmoment med slag mot huvudet. Till exempel så blev en av Sveriges absolut mest älskade fighters och idrottare Alexander "The Mauler" Gustafsson besegrad på TKO i helgens match (Technical Knock Out när en fighter inte kan fortsätta och domaren går in och bryter) och Anthony "Rumble" Johnson slog mot huvudet. Sant. Och är det riskfyllt? Säkert! Följs det upp? Absolut! Blir det lång återhämtning efter matchen? Ja, minst tre månader måste gå innan man får tävla igen. Sparrar man med slag mot huvudet varje dag på den lokala kampsportsklubben? Nej! En väldigt stor del av träningen går ut på andra moment än sparring med fullkontakt. Det finns många sätt att vinna på i MMA. TKO är ett av sätten, några andra är submission där en fighter klappar i mattan eller på motståndaren om att han ger upp eller domarutslag där matchen pågår alla ronder och ett domslut avgör vinnare på poäng.

Det finns klubbar som kör mycket sparring och klubbar som kör lite sparring. Det är upp till dig som utövare hur du vill och ska träna. Jag tror att seriösa tränare har en bra plan för hur mycket man ska sparras i träningen och att man lägger in återhämtning efter sparring. Alla de andra teknikerna måste också tränas noggrant. Men detta är kampsport, det är fullkontaktsport och det vore dumt att säga att det inte förekommer slag.

Om du av moraliska skäl är emot MMA för att det är fel att slåss - ja då kanske jag inte kan övertyga dig. Men om du av liberala och toleranta skäl förespråkar människor rätten att själva få välja vilken sport man vill utöva, ja då kanske jag kan övertyga dig om att sluta ifrågasätta MMA-utövare.

Jag vill att sporten ska leva, jag vill att de som älskar MMA ska få praktisera det. Själv försöker jag lite grand, men ryggskada gör att jag inte kan gå all in som jag vill. Dock inser jag att som långdistanslöpare är det svårt att hitta en bättre kompletterande sport än just kampsport. Du får styrka, smidighet, rörlighet, avslappning, stressreducering och ett mentalt lugn efter träning som är fantastiskt skön.

Jag skrev att jag mött en ny värld och det är verkligen så - sen jag började röra mig i MMA-världen, besöka tävlingar och klubbar har min vänskapskrets vuxit lavinartat. Människor som utövar kampsport är utan tvekan de trevligaste jag mött. Och nej, jag är inte naiv - jag vet att det finns rötägg inom alla sporter och MMA har en svans av människor som inte är de oskyldigaste i stallet om man säger så, precis som inom till exempel fotbollen. Men rent generellt är alla väldigt vänliga och fina mot mig, öppna och välkomnande. Nyfikna på vem man är och hur man kan bli en i gänget. Och den respekt som finns mellan MMA-utövarna är så cool att få inblick i. Storvuxna, muskulösa män som kramas och peppar varandra. Som tröstar och stöttar varandra. Som ena stunden sparras och nästa stund sitter nära, dricker kaffe och skrattar högljutt. Det är fint och jag skulle verkligen önska många fler att få vara del av ett sådant sällskap.

De senaste dagarna har debatten vaknat till liv igen om MMA. Vissa vill förbjuda sporten, andra vill hårdare reglera och flera vill att barn och unga inte ska få träna. Jag tycker debatten är viktig, men den måste flyttas från för eller emot till att handla om hur vi kan göra all idrott säkrare och tryggare. Och diskussionen kring barn och träning är välkommen. Inom MMA får du inte tävla före 18 års ålder. Innan dess tränar du men som barn eller väldigt ung så är träningen en lek. Och den ska vara en lek. Det ska lite vara som att gå till lekparken där du klättrar och skrattar - fast här gör du det på kampsportsklubben ihop med andra barn/ungdomar och ledare. Du får tillhörigheten, träningen, disciplinen men du gör inte vuxenmomenten i kampsporten. Låt oss hyfsa den här debatten så vi kan föra den på ett sunt sätt. Jag kommer till exempel låta min son träna kampsport vilket han väldigt gärna vill. Men det kommer ske utifrån de förutsättningar och regler som är viktiga för oss – först ut Brazilian jiu-jitsu vilket är en slags brottning.

Kampsport har alltid funnits och kommer alltid finnas. UFC-galan i helgen visar på vilket stort intresse det finns och det är inte för inte som MMA är den snabbast växande sporten i världen med allt fler utövare i Sverige. Jag har till exempel studerat några klubbar som haft överfullt på nybörjarträningen de senaste veckorna.

Om vi kan vara överens här så kan vi sen fortsätta diskussionen om hur vi ytterligare kan utveckla säkerheten kring till exempel ungdomsträning.

Och slutligen, sen jag började arbeta med Mixed Martial Arts så har jag mött en grupp människor till - en väldigt rasistisk grupp människor som har otroligt mörka och fula åsikter om kampsportsutövare. Till er har jag bara en sak att säga - visa upp er så tar vi fighten. Jag möter er gärna i en debatt vilken dag som helst. Men så länge ni smyger runt på nätet och spyr er rasistiska galla över mig och MMA så är ni inte ens värda att bemöta.

Jag är ingen expert på MMA och kampsport. Jag lär mig något varje dag som vidgar min syn på detta. Jag kan se saker jag gillar och saker jag ogillar. Jag tänker inte påstå att jag sitter inne med alla svaren, men det jag framförallt vill förmedla är att jag har en väldigt positiv grundsyn och jag vill försvara rätten att få kampsporta - både i träning och i tävling.
Och såklart, det är okej att inte gilla kampsport. Men väldigt många gillar MMA, Judo, Brazilian jiu-jitsu, Thaiboxning osv, snälla låt dem få gilla det och ägna sig åt det som de älskar.

Comments