Pro frisk luft

Den 12 maj 2004 skrev jag här att rökförbudet på krogen var helt åt fanders och att det borde vara upp till varje restaurang att själv avgöra om de vill ha rökfritt eller ej. Om folk inte vill gå och äta i rökos så borde det ju finnas restauranger där rökning ej tillåts.
Men rökförbudet kom och snacka om att det är sagolikt skönt att kunna äta sin mat och umgås med sina vänner en kväll på krogen utan att komma hem och lukta som en fimp.
Jag har alltså svängt - jag tycker det är kanonskönt med rökförbud på krogen, men men men - varför var det tvunget att ske via lag? Varför kunde det inte ske med hjälp av oss människor? Måste saker lagstiftas bort för att vi ska må bra? Var börjar det egna ansvaret egentligen?
Jag är fortfarande emot lagen, men för rökstoppet! Knasigt? Döm själv...

Comments

Anonymous said…
Oj, det där är svårt alltså... Klart det är skönt att slippa äcklig rök, men jag tycker som du - ska verkligen staten bestämma det? Nej, faktiskt inte!!!

//tjej som också tycker om att slippa lukta fimp...