Mycket vill ha mer


Kanske någon som känner igen sig nu - ibland ser jag något i en annons som jag bestämmer mig för att köpa. Nu ett tag har jag tänkt köpa en ny digitalkamera och så såg jag en annons om en kamera på OnOff nedsatt till 1300 kronor. Tänker då att jag ska gå och köpa den här kameran men väl på OnOff så börjar jag givetvis titta på massa andra kameror och ska man kanske inte köpa en lite finare, lite dyrare istället?
Hgger tag i en säljare som får förklara fördelar och nackdelar med olika modeller och sen någon stund senare går jag ifrån butiken med en superfin Canon-kamera som bara kostade 1900 kronor och så minneskort för sådär en 200 spänn. Min affär på maximalt 1300 har nu överstigit tvåtusen kronor...
Är det detta som är hemligheten med rea? Att locka till butiken med billiga prylar i annonser och sen kränga dyrare, nyare, finare saker istället. Säkert är det så...
Men men jag är nöjd och glad och så här är det nog också: När jag kommit över den mentala spärren och bestämt mig för att slå till på en pryl - i det här fallet en kamera för 1300 - så är den prylen lika med noll kronor. Den är redan inhandlad i medvetandet och borträknad ur pengahögen. Därefter blir alltså kostnaden för den prylen jag i slutänden köper det extra som den dyrare saken kostar. I det här fallet så har jag då köpt en kamera för 700 - hänger du med?

Läs även andra bloggares åsikter om

Comments