Tips inför kvällen

Ikväll klockan 19:00 visar trean filmen "Tro, hopp o kärlek". I all sin enkelhet är den faktiskt en av mina favoritfilmer. Den är rolig och söt och samtidigt en aning skönt provocerande. Huvudrollerna Edvard Norton och Ben Stiller är katolsk präst respektive rabbin. De är bästa vänner och återförenas i vuxen ålder med sin gemensamma ungdomskamrat Anna Rielly som spelas av Jenna Elfman.
Samtidigt som det är en fin film och vänskap och kärlek så testar den också religionen och Nortons katolska präst-jag får stora problem i sin tro kontra kärlek till Elfmans karaktär.
I en scen håller Norton en predikan och då säger han något om tron på gud som har etsats sig fast hos mig (som det närmaste jag kan komma att vara troende). Han säger ungefär så här: Om religionen är det som människor väljer att kalla det som handlar om att förenas - en förening som bygger på kärlek och ömsesidig respekt, ja då är väl religion något stort och vackert som man bör kunna ställa sig bakom.
Hmm det var inte riktigt så han sa, men innebörden var ungefär den i varje fall. Att vi människor söker något som blir en gemenskap kring vilken man kan samlas. Ja, jag tycker att det är fint. Sen om man måste kalla det tro på gud eller inte låter jag vara osagt.

Läs även andra bloggares åsikter om

Comments