Deklarationstider och skatten

Läser på Svt Text att 3,9 miljoner svenskar har valt att e-deklarera.

Tycker givetvis att det är bra att skatteverket är så pass moderna att möjligheten till e-deklaration finns. Men en liten sak oroar mig. Är det för lätt att deklarera? Går människor verkligen igenom sin deklaration, kollar kontrolluppgifter och annat? Och hinner man ens reflektera över saker som hur mycket skatt man har betalat?

Jag hoppas verkligen att alla svenskar tar detta tillfälle i akt att fundera över situationen - hur mycket man pröjsar in till samhället och vad utfallet av detta blir. Det är viktigt att ha koll på detta tycker jag. Vi är trots flera viktiga skattesänkningar en av världens hårdast skattade nationer. Ibland undrar jag om var och ägnar tid och tanke åt detta? Deklarationstiden är annars en bra tidpunkt... Om det nu inte går för fort vill säga.

Vissa dagar tänker jag att inkomstskatten borde betalas in tillsammans med deklarationen. Det vill säga - alla som arbetar borde få ut hela lönen (inklusive skatten) för att sen själv få betala in skatteslanten... då, om inte förr skulle var och en förstå hur stor del som är skatt. Och då, om inte förr tror jag att vi skulle kunna få en riktigt intressant skattedebatt i Sverige.

Läs även andra bloggares åsikter om

Comments