Politisk klåfingrighet utan dess like

Vad är det som gör att Socialdemokraterna tycker att de har rätt att ännu mer inskränka människors liv? Vem ger dem rätt att bestämma hur människor ska planera sin tillvaro? När blev det okej att politiker ska styra hur en familj ska leva sitt liv tillsammans? Nu blossar diskussionen upp om föräldraförsäkringen igen. Socialdemokraternas kvinnoförbund vill lagstifta om att de 13 månaderna ska delas upp på så sätt att mamman har 5 månader, pappan fem och de övriga tre får man styra fritt. Partiledningen vill "bara" utöka med ytterligare en pappamånad...
Hela den här inskränkningen i föräldraförsäkringen är fel. Om det är 13 månader som är de månader en familj har att fördela så finns det ingen annan, ingen annan än just den aktuella familjen som ska avgöra hur fördelningen ska se ut. Allt annat är så fel. Mitt politiska mål är största möjliga frihet för människor att själva utforma sina liv. Om jag får förtroendet att bli riksdagsledamot för Moderaterna i Stockholms stad så blir det här en av de frågor som jag vill driva. Varför? Jo, för jag är så trött på politisk klåfingrighet. Men framförallt är jag trött på att vissa politiker tror att de vet bättre än andra hur livet borde vara. Jag tror att jag vet bäst hur mitt liv blir bra. På samma sätt vill jag ge andra rätten att leva sina liv så som de vill. Inte som jag eller någon annan tycker!

Comments