Slussen i mitt hjärta

Så stod det klart härom dagen att bussterminalen inte får prövning i Mark- och miljööverdomstolen. Trist tycker jag. Jag har inte läst stadens inlaga men i media rapporteras att den haft en ton som provocerat. Jag gissar att tonen snarare har varit skarp utan avsikt att vara ohövlig. Men skarp för att det brådskar med Slussen. Och då staden äntligen har KF-beslut om att bygga en ny sluss så känns nog detta med bussterminalen oroväckande att det ska leda till förseningar och problem. Och ja, förseningar blir det och problem blir det, men för allt i världen får inte staden backa nu. Slusseländet måste bytas ut. Både för stockholmarnas skull, för framkomlighetens skull och för alla människor runt Mälaren som är beroende av dricksvattnet från sjön samt de som oroar sig för klimatförändringar och översvämningar. Skälen att bygga ny sluss är många.

För den som passerar Slussen i dag så står det troligen ganska klart att den gamla trafikapparaten inte längre pallar trycket. För den oinvigde kan jag avslöja att årliga reparationer för att hålla eländet vid liv uppgår till mångmiljonbelopp. Pengar som kunde använts till annat om Slussen var i bättre skick eller en ny på plats... Och det är nog fler än jag som tänker både en och två gånger innan man beger sig in under Slussen på någon av vägarna där. Jag är inte intresserad av fler rubriker som handlar om att någon skadats av nedfallande betong eller andra typ av skador. Och alla avspärrningar fram och tillbaka för att klara av underhåll... Slussen för mig i dag är skitig, blåsig, sunkig, en plats för snabba förflyttningar och noll stopp...

För dem som protesterar mot Nya Slussen så kommer med jämna mellanrum tillfällen att få vind i seglen för protestkören... Senast sprids någon film som beskriver Nya Slussen som något slags motorvägsprojekt. Vilket nonsens. Följ länken nedan så får ni se hur trafikapparaten förändras: Patrik Kronqvist på Twitter....

För samtidigt som vi blir allt fler i stan, länet, regionen så kommer inte vägkapaciteten att öka på Slussen utan det blir ungefär samma nivå som i dag, fast med halverad betongyta. Så nidbilderna om överdimensionerade trafiklösningar är så felaktiga och onödiga att skrämmas med...

Jag tycker inte att Nya Slussen blir så bra som den kunnat bli... Jag hade föredragit fler hus och mer byggnation då jag inte anser Slussen som någon särskilt mysig plats att hänga på och en tät stadsbebyggelse hade varit mer attraktiv för mig - för att eliminera dagens blåshål. Men jo, då hade ju utsikten försämrats för De Geerar och andra och det hade ju inte varit bra... Nu blir det som det blir och faktum är att cred ska ges åt Sten Nordin och co i Stadshuset som denna mandatperiod har fattat beslut om en ny sluss. För de som vill bevara eländet som står där i dag så kanske vi kan identifiera någon annan sunkig miljö som kan vurmas, kramas, skyddas. För i hjärtat av Stockholm, mitt emellan Söder och Gamla stan så förtjänar stockholmarna och staden att få något bättre.

Nej, jag tycker inte Nya Slussen blir perfekt, men den blir bättre. Och det är nog svårt att hitta något som alla tycker är 100... Det som ändå talar för det nya är: mindre betong, mer vattenyta, bra framkomlighet för gående, cyklar och kollektivtrafik. Tack vare tunnelbana kan antalet bilar och bussar minskas, bra möjligheter för service för resande, mindre smuts, skaderisker och sunk.

När nya Slussen står där så tror jag att alla ändå kommer känna sig glada och tacksamma att något hände. Men visst, tuffa år väntar nu. Fast för varje dag som det fördröjs så kommer det bli än tuffare för stockholmarna så kom igång nu. Vänta inte, kom igång och gör något åt eländet.

Jo, jag saknar en del - Kolingsborg och Debaser. Men jag beundrar dessa entreprenörer som redan funnit andra spännande miljöer för pop, rock och fest. Även om det är med lätt sorg i hjärtat man inser att det inte blir fler svarta fester på Kolingsborg eller fler halvgoda glas vin på mörk uteservering på Debaser...


Slussen i mitt hjärta - du har så många viktiga funktioner för oss som bor och lever här. Hej då gamla ruckel och välkommen till något nytt!

Comments