Hej Moderaterna

 

Jag har just fått frågan om att vara medlem under valåret 2022. Med tanke på att jag röstat på er i hela mitt liv och jobbat för partiet på olika sätt i närmare 20 år så borde väl svaret vara enkelt. Men det är det inte... 




2015/16 blev jag svårt sjuk. Det visade sig sent omsider att jag har ME/CFS - en av världens mest funktionsnedsättande sjukdomar. Jag har dessutom svår ME och är helt hem-bunden och mestadels sängliggande. Min sjukdom är kronisk och livskvaliteten för de svårast drabbade är mycket låg. Man förlorar sitt sociala liv, förmågan till aktivitet och träning samt arbetsförmågan. Livet begränsas till att vakna, äta, vara för sig själv och sen förhoppningsvis kunna sova igen. 

Ni är ju många där ute som känner mig och vet vilken typ av person jag är/var. Ni vet ju att jag inte ligger hemma och latar mig och hovar in bidrag... Jag var högpresterande i både arbetsliv, med träning och med ett stort socialt nätverk/liv. Ni som känner mig vet också att jag inget hellre vill än att få det livet tillbaka... Just nu ser det inte ut att hända, men jag har hopp till forskningsframsteg!

Under många, många år jobbade jag hårt - tjänade mycket pengar och betalade höga skatter. Jag har ju alltid verkat för lägre skatter och större frihet för den enskilde. Men jag har också varit tydlig med att jag gärna betalar skatt till det som samhället måste sköta gemensamt. Som till exempel att finnas där för människor i tuffa situationer - sjukdom, tf arbetslöshet mm. 

En del av skatten på arbete går ju till sjukförsäkringen. Trodde aldrig att jag skulle behöva använda den försäkringen men nu måste jag ju det. Och jag uppskattar inte att ”mitt” parti använder personer som jag själv och andra  i behov av samhällets stöd som slagträ - med käcka slogans i sociala medier - för att vinna starka medelklassväljare. 

Jag är helt med på bidragstak, att det ska löna sig att arbeta och att socialförsäkringar inte automatiskt är en rättighet när man kommer till Sverige. Jag är helt emot att vissa människor sätter i system att mjölka det gemensamma på pengar.  Jag tycker också det är olyckligt om den som har ett heltidsjobb tjänar mindre än den som inte jobbar. Så sänk skatten på arbete för de lägsta inkomsterna. Inför ett högt grundavdrag på arbete eller hitta på någon annan konstruktiv idé som ökar lönsamheten av arbete. Men sänk inte bidrag till under existensminimum och slå undan ekonomisk trygghet för sjuka människor. Hur tror ni att en sjuk blir bättre? Genom att hamna i ekonomisk kris eller genom att vara ekonomiskt trygg och kunna fokusera på möjlig rehabilitering?

Och sluta kalla svårt sjuka för bidragstagare och därmed avhumanisera dem - sluta se dem som en lönsam grupp att dissa och hänga ut för att vinna andra väljargruppers gunst.

Dessutom låt mig förklara något väldigt uppenbart - en person med noll arbetsförmåga på grund av sjukdom får INTE som genom magi arbetsförmågan tillbaka bara för man tar ifrån dem ekonomiskt stöd. Tvärtom så kommer man garanterat ännu längre ifrån möjligheten till återhämtning eftersom ekonomisk kris garanterat gör en svårt sjuk ännu sjukare. 

De som ni vill åt - de som har bidrag OCH arbetsförmåga ja de får ni helt enkelt hitta genom bättre medicinsk uppföljning, fungerande rehabiliteringsinsatser och en realistisk syn på vad som krävs för att gå från tidigare sjuk tillbaka till arbete. 

Observera att kroniskt sjuka gärna vill ha ett mirakel och tillfrisknande men det får de inte genom bortryckt ekonomiskt stöd hur gärna ni än vill att det ska vara så. 

Egentligen så tror jag att även ni moderater anser att den som är svårt sjuk och inte kan jobba ska ha samhällets stöd.  Annars måste man vara emot socialförsäkringar och det har jag inte uppfattat. Och egentligen tror jag att det Moderaterna motsätter sig är de friska människor som sätter i system att leva på samhällets stöd istället för att jobba. 

Men säg då det! Och säg att svårt sjuka har stöd, även från moderat håll. Och säg att ni inte har för avsikt att skicka sjuka människor över de ruinerades brant utan att de kan fortsätta känna trygghet med en moderatledd regering. Och dra tillbaka förslag om att sänka sjukpeng och sjukersättning. (De är inte särskilt höga som det är idag, däremot är det dyrt att vara svårt sjuk..). 

Visa att ni faktiskt fortsatt står för det som Moderaterna en gång gjorde - ett starkt stöd för människor som inte kan av egen kraft. Då kanske jag kan betala medlemsavgiften för 2022.

Comments