Skänka pengar till partier

Ojojoj nu går vänstern ut och kräver att moderaterna måste redovisa vilka personer som skänkt pengar till moderaterna. Nyfikenheten är total!

Man säger att redovisning måste ske eftersom det nu kan sitta folk ute i landet som vill ställa krav på moderaterna och det kan vara farligt.

Låt mig då bara ställa frågan - alla de hundratals miljoner som LO pumpar in i sossepartiet - är medlemmarna ens medvetna om detta, att det är deras pengar som sponsrar sossarnas valrörelse? Att de inte har något val, oavsett vad de röstar på så är de med och stöder vänstern? Och är det inte så att LO ställer rätt stora krav på sossarna och dessutom har ett enormt inflytande i partiet? Mer inflytande än någon annan någonsin kunde drömma om att ha?

Det här är en fråga om avundsjuka och nyfikenhet - man är inte skyldig att berätta vilka personer som anonymt skänker pengar. Vi har valhemlighet i Sverige - klart vänstern vill komma åt informationen ändå, men det får de inte!

Comments

Johan said…
Hej Helena,

1. Det är väl inget orimligt krav att alla partier, även moderaterna, öppet ska redovisa varifrån de får sina pengar. Det är en demokratifråga: medborgarna bör få insyn i hur partierna finansierar sin verksamhet.

2. Att LO "pumpar in" pengar i SAP är väl ingen hemlighet? Det borde inte vara någon hemlighet för LO-medlemmarna heller. Om de inte känner till fakta bör de ta reda på det. LO redovisar öppet att de stödjer SAP med pengar och SAP är öppna med varifrån pengarna kommer - till skillnad fån det nya arbetarpartiet, Moderaterna.

3. Att ALLA LO-medlemmar, oavsett politisk hemvist, via medlemsavgiften är med och finansierar SAP:s verksamhet kan man ha delade meningar om.

Jag för min del är LO-medlem och röstar på Vänsterpartiet, liksom ca 10 % av LO-medlemmarna. Jag skulle självklart vilja att LO gav pengar till Vänsterpartiet. Jag finner mig dock i att en majoritet av medlemmarna röstar på SAP och jag accepterar de kongressbeslut som innebär att LO ska stödja SAP. Det kallas demokrati, något som du verkar förespråka i andra sammanhang - bland annat som ett argument för utförsäljningen av kommunal verksamhet på Södermalm...

Kamratligen,

Johan
Helenatycker said…
Hej Johan
kort svar då jag är i tidspress
1. vi har valhemlighet i Sverige, vilket innebär att man inte behöver berätta vilket parti man röstar på. Därmed ska man inte heller behöva berätta att man gett pengar till ett parti.
Men partierna ska redovisa att de fått pengar - dock tycker jag inte att de ska berätta från vem - det är ju som sagt en valhemlighet.

2. nej ingen hemlighet men totalt förkastligt då många LOanslutna INTE är sossar. Det är dags för faccket att frigöra sig från partier och stå självständigt och våga bilda opinion för alla sina medlammar. Inte bara de som är sossar.
att sap är öppnamed att de får pengar från LO - visst men det är från en stor organisation och inte från enskilda. Även om det är massor av människor från början som betalat pengarna till LO - dock inte för att de ska skänkas vidare till SAP.

Jag tror inte du skulle vilja sponsra moderaterna tex - skulle du verkligen gå med på det - om det fattades beslut om det på en LO-kongress? ;-)

hej hej från
Helena