Fildelning...

Jaha, varannan svensk ogillar fildelningslagen. Är någon förvånad? Är det inte så att typ varannan svensk ägnar sig åt illegal fildelning? Ja, men då är det väl knappast konstigt att man inte vill ha en förstärkt lag mot just detta beteende?

Jag har sagt det förr och säger det igen - jag tror inte att vi hade haft de här stora problemen med illegal fildelning om musikindustrin/filmindustrin hajat vad som var på gång för en sådär tio år sen. Nu ligger man långt efter tekniskt och användarvänligt gentemot dem som ägnar sig åt illegal verksamhet.

Jag säger inte att jag tycker det är ok att ladda ner upphovsrättsskyddat material, tvärtom det är riktigt illa. Tycker bara inte att det är så konstigt att hälften av svenskarna tycker illa om lagen och dessutom ägnar sig åt att fildela. Förhoppningsvis kommer fler innovatörer med smarta tekniska/lagliga lösningar så att musik- och filmkonsumenter kan göra rätt utan krångel.

Personligen är jag svag för Spotify och ser fram emot att kunna använda det i mobilen också...


Läs även andra bloggares åsikter om

Comments