Anders Borg och ekonomi

Har just lyssnat på finansminister Anders Borg som talat om Sveriges ekonomi, om ansvarstagande och ordning i finanserna till skillnad mot vänsterns politik som bygger på överbud, ofinansierade åtgärder, åtgärder som bygger på ett massivt höjt skatteuttag och en felaktig syn på vad det är som får Sverige att fungera.

Jobblinjen är självklart helt rätt. Här stödjer jag Anders Borg helhjärtat. Jag är stolt över att Sverige har en så kompetent och lysande finansminister. Jag vill inte se någon annan finansminister och det känns nästan som ett skämt om man tittar på oppositionens alternativ.

Men sen tycker jag ändå att den moderata partiledningen i vissa avseenden hamnar fel - när man talar om att vi måste verka för att åter få en full sysselsättning och samtidigt företräder "den svenska modellen" med trubbiga arbetsmarknadsregler som gör det svårt för många företag att anställa. Små finjusteringar som just nu presenteras är inte nog, jag anser att Moderaterna måste bli den yttersta företrädaren för en fri arbetsmarknad där arbetsgivare och arbetstagare ingår avtal och där företagen själva måste kunna råda över hur anställningsvillkoren ska se ut.

Enklare ingångar på arbetsmarknaden är nödvändigt för att inte utestänga ungdomar och andra människor som kan ha svårt att få jobb. Men ingångar är inte nog, företagen måste också få enklare utgångar då konjunkturen går upp och ner och företagen i olika skeenden har olika behov.

Comments