Alla barn ska få va lika i skolan

Egentligen borde jag inte skriva här just nu, ligger däckad i influensa och borde mest ägna mig åt sömn och vila - men så tittade jag på Rapport.
Ett inslag om att många skolor och gymnasier tar in så mycket pengar från föräldrar att många har svårt att få det att gå ihop. En mamma som intervjuades sa att hon har jättesvårt få pengarna att räcka, men vad göra när skolan kallar och hon inte vill att hennes barn ska tittas på annorlunda...
Det här gör mig så arg och ledsen. Barn ska få känna sig precis likadana som sina kompisar i skolan. Ingen ska känna att den är annorlunda för att föräldrarna har ont om pengar.
Nu kommer säkert en och annan slå bakut men så här tycker jag: Så länge vi har en skattfinansierad skola så är det just det som skolan ska vara, skattefinansierad. Visst jag tycker det är jättebra med utflykter och sådant, men då jag vet att vissa familjer kommer ha svårt att skicka med sina barn en slant för deras deltagande så är det fel att be familjerna att sponsra. Dessutom, vad kan vara värre för ett litet barn än att se kompisarna sitta och mumsa på rostbiff och potatissallad medan du själv äter limpmacka med ost?
Vet inte hur många insamlingar som varje klass genomför per år - där barnen ska sälja lotter, godis osv. Visst jag tycker det är en bra idé för jag gillar att man tidigt lär sig att saker kostar och att få det man vill ha så måste man arbeta för det. Men insamlingarna borde vara personliga. Hur mycket var och en av barnen får in borde endast redovisas till läraren - inte till klassen. Jag tror nämligen att vissa barn får sina föräldrar att köpa upp det sista så att de säljer full pott, medan andra barn har föräldrar som inte har råd med detta.

Vet inte exakt var mitt resonemang landar, men jag känner att diskussionen måste upp på bordet nu. För inte finns det väl någon som tänkte att vissa barn ska behöva känna sig annorlunda i skolan? Vi vill väl alla att samtliga barn ska få en stabil och fin grund att stå på. Samma grund...

Comments