Kyrkoval

Och sen några ord om kyrkovalet - jag är inte medlem i Svenska Kyrkan, har inte varit det på över tio år. Jag är inte troende och har ingen relation till kyrkan. Men då ska väl inte jag heller engagera mig i det här valet? Det verkar jättekonstigt.
Det var vid millennieskiftet som kyrkan och staten skildes åt - som vänner... En skilsmässa som verkligen var på tiden. Nu å andra sidan tycker jag att det är hög tid att Svenska kyrkan funderar på vad den vill vara i framtiden och hur man ska organisera sig. Inte som idag va? Det måste finnas en modernare variant för kyrkan där dem som är medlemmar och dem som är troende är engagerade i hur kyrkan ska styras och organiseras. Inte där jag som medlem i ett politiskt parti fast inte medlem i kyrkan ska vara kampanjare i en valrörelse...
Jag vill inte reta upp någon med detta, bara starta en seriös diskussion. Det är ju liksom inte någon från Hammarbys fotbollsklubb som förväntar sig att jag ska sälja deras kakor på helgerna för att samla in pengar åt föreningen - bara för att jag bor i Hammarby Sjöstad. (Ja vet, konstigt jämförelse men den pekar ändå på problemet, eller hur!?)

Comments

Anonymous said…
Jag håller med, därför röstar jag på FRIMODIG KYRKA!! för en demokratisk kyrka utan partipolitik, alla på deras lista är dessutom engagerade i kyrkan året runt och inte bara i valtider.

Har du några vänner som har rösträtt tipsa dom om FRIMODIG KYRKA!!!