Sverige, FN och Afghanistan

Idag har jag kampanjat tillsammans med Mariamoderaterna på Medborgarplatsen. Vi berättade för Stockholmarna om Alliansregeringens satsningar på rättsväsendet samt om de extra tio miljarderna till Sveriges kommuner som ska hjälpa till att upprätthålla en god kvalitet inom äldreomsorg, förskola och skola nu när kommunerna har drabbats av den internationella finanskrisen och lågkonjunktur med sjunkande skatteunderlag mm till följd...
Samtidigt som vi kampanjade på Medis var också någon organisation där som vill att vi ska ta hem våra svenska trupper från Afghanistan. Därför fick också vi många frågor om detta.
Jag tycker att det är en självklarhet att Sverige ska delta i den FN-ledda verksamheten i Afghanistan. Jag kan inte se att Sverige skulle kunna stå vid sidan av när övriga delar av världen hjälper till att stötta de goda krafterna i Afghanistan som vill verka för ett fritt, öppet och demokratiskt samhälle. Jag kan inte se hur det skulle vara möjligt att lämna människor i Afghanistan åt sitt öde om FN skulle lämna landet. Vi vet att kvinnor idag har möjligheten att få studera och arbeta - en möjlighet som inte fanns under det tidigare Talibanstyret. Vi ser nu hur en riktig regering arbetar för att skapa trygghet och ordning i landet. Vi satsar biståndspengar på att stötta i det viktiga arbetet att bygga upp egna trygghetssystem i landet. Allt för att FN på sikt ska kunna lämna Afghanistan, den dagen då det kan anses som säkert och tryggt.
Jag är ingen utrikespolitisk expert, men för mig är det en självklarhet att även Sverige deltar i FN-insatser. På samma sätt som vi förväntar oss omvärldens stöd om det någon gång skulle uppstå en situation i Sverige där detta kan krävas. På samma sätt måste vi solidariskt stötta länder i behov av vår hjälp.

Comments