Budgettider och utjämning

Igår presenterades budgeten för Stockholms stad för 2010. Vid presentationen använde Sten Nordin orden, trygghet, stabilitet och förutsägbarhet som beskrivning av budgeten.
Jag tror de allra flesta stockholmare uppskattar att man är rädd om deras pengar och använder dem till rätt saker som att även i svårare ekonomiska tider värna skola och omsorg. Det är det som trygghet, stabilitet och förutsägbarhet handlar om.
Sen är det ett problem att Stockholm får pytsa in så mycket till utjämningsskatten - hade det inte varit för det så hade det säkert funnits utrymme för skattesänkning. Stockholm har liksom övriga landet drabbats av vikande skatteunderlag som följd av global finanskris och lågkonjunktur. Men det går fortfarande bättre för Stockholm än övriga landet - vi har lägra arbetslöshet och en ökande sysselsättning. Detta gör då att Stockholm får betala flera miljoner till utjämningssystemet - pengar som självklart skulle behövas i Stockholm - både i stadens verksamheter och som jag tycker för att kunna fortsätta sänka skatten.
Jag hoppas att utredningen om utjämningssystemet kommer fram till en ny slutsats om hur systemet ska se ut. Självklart finns det något relevant i att stötta varandra, att stötta glesbygd till exempel - men jag anser inte att stockholmarna ska behöva efterskänka stora summor till exempelvis andra större städer som Göteborg och Malmö - och så är det faktiskt i nuvarande system...

Comments

Anonymous said…
Flera miljarder? Enligt SCB prognos för utjämningen 2010 sett för både inkomstutjämning och kostnadsutjämning så betalar Stockholm stad 305 mkr. Solna, Täby och Danderyd får till och med betala mer än Stockholm.

Men inte sagt att systemet är bra för det, för det är det inte.
Helenatycker said…
Ska inte skylla på min feberdimma... men nu har jag ändrat i inlägget ;-)