Om människor

I helgen har jag funderat mycket på människor. En förmån med att arbeta politiskt är att man träffar så otroligt mycket intressanta personer. Väldigt många av dem jag kallar mina närmaste och bästa vänner är personer som jag träffat tack vare politiken. Därmed inte sagt att alla är Moderater (även om många är det då...). När jag tänker på dem som står mig nära så undrar jag hur många av dem som funnits i mitt liv om jag inte valt att ägna så gott som all ledig tid/samt arbetstid genom åren på MUF och Moderaterna. Jag inser att jag ska vara väldigt tacksam för de vänner jag fått.

Men så har jag tänkt på det här med människor i helgen, hur man går in öppet i nya relationer och möten med personer och vad detta kan ge. Jag försöker alltid att ha ett öppet sinne och inte på förväg bestämma mig för om en person är "något för mig eller inte". Jag vägrar vara en person som inte ger en chans till nya människor att presentera sig för vem de är när vi möts. Och jag är själv väldigt öppen och spontan mot dem jag träffar.

Men nu har jag ändå då tänkt en hel del och samtidigt som många möten gett så otroligt mycket glädje så är det bara att inse att det ryms en hel del besvikelse också i mötet med nya... Mitt liv har genomgått en tämligen stor förändring det senaste året och på den här resan har jag träffat på både gott och ont. Tänker inte gå in på detaljer eftersom jag verkligen inte vill att någon ska kunna härleda denna text vidare till någon speciell person. Men några saker slår mig:
- Vad är det som gör att vissa har så svårt för att vara uppriktiga, ärliga och raka?
- Vad är det som gör att vissa inte är beredda att ge andra en ärlig chans?
- Varför möter jag så mycket fördomar bland människor? Det är ju ändå 2009 i landet Sverige - har vi verkligen inte kommit längre?

Jag kommer inte sluta vara öppen för möten med människor. Livet blir så mycket fattigare om man stänger dörren för nya kontakter (och jag vet vad jag talar om eftersom jag gått igenom två perioder i livet då jag inte orkade träffa en endaste ny person). Och jag ska försöka att inte bli besviken när människor inte lever upp till det som man trodde att de var och stod för. Och jag ska fortsätta att arbeta för att motverka fördomar och trångsynthet - både genom politiskt engagemang och genom att aldrig vika för en diskussion.

Och jag glädjer mig i stunden över de gamla och nya personer som finns i mitt liv och förgyller det!

Comments