För mig var det självklart

För några år sedan var jag på Humorgalan. Galan är ett samarbete mellan Unicef och TV4 och syftar till att få fler människor att bli världsföräldrar. Direkt efter galan anmälde jag mig som världsförälder. Din handling - betala in en fast summa varje månad och pengarna går sen vidare till stöd för barn över hela världen. Ansträngande? Knappast va - Unicef är dem som gör jobbet och du kan känna dig stolt och glad över att du också gör något för andra. Det kan handla om att bygga skolor, bygga barnhem, stödja barn i den direkta katastrofen eller vaccin för att motverka dödliga sjukdomar.

Jag har full förståelse för att många tvekar för att bli fadder och liknande - det är klart att om man åtar sig det så vill man göra ett bra jobb. Risken är att fadderbarnen får vänta förgäves på brev från Sverige och det önskar man väl ingen. Så mycket bättre då att bli världsförälder. Det tar ingen tid och det ger så mycket.

Dessutom, tack vare detta så påminns jag då och då om att värdesätta dagen. Tänk ändå vilken tur jag haft - min fine son mår bra och vi har ett toppenliv tillsammans. Jag har mina vänner, mitt jobb och mitt hem.

Bli världsförälder du också - du kommer inte att ångra dig.


unicef.se

Comments

Tack Helena för din fina post!

Tack för uppmaningen och tack för att du är med i kampen för varenda unge!

Din insats betyder mycket.
Kolla gärna in vårt nätverk för bloggare. Absolut kravlöst.