Ska det vara så svårt

Jag är så jäkla glad att jag bor i Stockholm. I somras blev jag dålig - har efter det genomgått hur många undersökningar som helst och vid varje tillfälle fått ett mottagande av Stockholmsvården som varit fantastiskt. Jag har träffat läkare, sjuksystrar, provtagare, röntgenpersonal osv osv - dessa människor har i alla lägen varit professionella och samtidigt oerhört trevliga. Och när jag blev dålig kom jag dessutom till läkare omedelbart.

Men så är det uppenbarligen inte överallt. En nära släkting som av sin optiker fått påpekat att hon troligen har starr - hon ringde sjukhuset och fick tid nästa sommar. Nästa sommar!!! Ärligt talat så är det ju löjeväckande. Om man mår sjuk ska man få träffa läkare direkt - hur svårt kan det vara? Det kan inte komma som en överraskning för något landsting att äldre människor får problem med starr. Och för en äldre människa är varje dag värdefull - men kan inte vänta närmare ett år på att få vård.

Så olika det kan vara. Landstingen borde titta mer på varandra och lära av varandra. Men utöver det så bör alla landsting utgå från att ge snabb respons till människor som mår dåligt. Allt annat är ICKE GODKÄNT.

Comments

Ulrik said…
Det lader til, at I har samme problemer i Sverige, som vi har i Danmark :'( I Danmark foretages store forringelser i service niveauet over hele linjen - især på sygehusene, sociale tiltag og på børn- og skoleområdet. Alting bliver dyrere og derudover er der også forventning om mobilitet og at arbejde mere, selvom eks. åbningstider i institutioner til børnepasning bliver kortere. Det er svært at se, hvordan det skal blive bedre.