Dags att upphandla försäkringskassan

Nej, det hade aldrig accepterats att ett privat företag hade betett sig så som Försäkringskassan har gjort. Att människor hamnar i extremt svåra situationer för att de inte får den ersättning som de har laglig rätt till är helt förkastligt. Jag kan inte för en sekund förstå hur svårt det kan vara att planera verksamheten så att den fungerar hela året. Att ursäkta sig med semestertider och annat och säga att det är ett förklarligt skäl till att saker och ting inte fungerar, det funkar inte!
Min grundinställning som också gör mig till moderat är att var och en ska få leva det liv man önskar och ges förutsättningar att klara sig på egen hand. MEN i de fall man hamnar i en situation och inte kan klara sig själv, till exempel vid sjukdom, då ska samhället stötta och hjälpa dig vidare.
Jag trodde att det var det som var Försäkringskassans uppgift och även om det nu verkar om saker funkar mycket bättre för stunden har uppenbarligen väldigt många människor kommit i kläm - och inte så lite i kläm heller...
Skadestånd, ränta på pengar man inte fått i tid är ett minikrav. Men nästa åtgärd borde vara att upphandla Försäkringskassans tjänster. Därför om ett privat företag får ansvar och inte lever upp till detta kan man häva avtalet och välja ett annat företag. Vad gör man när Försäkringskassan struntar i att ta sitt ansvar???

Comments

Anonymous said…
Är det inte det som är just ert politiska syfte? Att göra er av med statliga myndigheter och verk ligger i ditt partis intresse och är för någon politiskt intresserad människa rätt uppenbart sedan Barna Hedenhös tid.

Resurser för att utföra uppdragen kommer som du är väldigt insatt i genom just ditt politiska uppdrag från Riksdag och Regering.

Om de resurserna inte är tillräckliga och där Moderaterna med en moderat ledande minister inom området just nu har ansvaret för detta medvetet väljer en mer eller mindre tydlig linje för att sänka en av de statliga myndigheterna så ger det du skriver ett ansikte för just ren och skär skenhelighet.

Att man inte anser att statliga myndigheter och verk ska finnas kan vara en politisk ideologisk linje. Stå då upp för det istället för att kasta sten i glashus och förstå att ingen kan utföra underverk med en ständigt underbemannad personalstyrka.

Det tror jag inte ens att ni på Regeringskansliet skulle kunna åstadkomma. Och där är nog inte arbetsmiljön något vidare heller?

Förlorar man perspektiv till att se nedåt desto högre upp man själv kommer Helena?
Helenatycker said…
Hoppsan vilken arg ton, och utan att berätta vem man är... Trist
Nåja, min kritik är inte mot de som arbetar inom försäkringskassan, min kritik handlar om att statliga myndigheter kommer undan med att inte leverera i tid vilket gör att människor hamnar i svåra situationer och att det är oacceptabelt. Man skulle aldrig acceptera att ett företag gör så.
Sen kan vi leta efter vems fel det är men det var inte mitt syfte, mitt syfte var att visa på problemet med handling och konsekvens för enskilda människor.
Högre upp? Oj på vilken höjd är jag? Förövrigt har jag själv haft problem med F-kassan och jag kanske snart berättar om det här också - så jag vet vad jag pratar om. Plus alla artiklar senaste tiden gör likaså...
Anonymous said…
Storebror ser dig gäller nuförtiden likt en nutidsversion av George Orwells 1984. Därav min anonymitet.

För mig handlar din blogg i det här ämnet enkom om att flytta fokus från de som bär ansvaret för hur det faktiskt ser ut. Det ansvaret är politiskt.

Resurser och medel beslutas väl ändå politiskt? Man kan som du är inne på läsa rätt mycket i media i dag och frågan är vad man då väljer att se? Jag kan tipsa om Aftonbladets ledarsida om inte annat...

Den arga tonen kommer just av att det du skriver i klar och tydlig text lägger ansvaret där ansvaret inte ska läggas. Väldigt genomskinligt och tröttsamt.

Leverans handlar om förutsättningar oavsett om det är ett privat eller statligt företag. Handling är just medelsfördelning vilket är politiskt styrda i statliga myndigheter/företag (häpp!) Konsekvenser är det som uppstår om de ekonomiska styrmedel som tilldelas är medvetet för små.

Ansvaret är politiskt fröken Blå och äntligen skiftar fokus till där det ska ligga. Gemene man bör inte skjuta budbäraren för det som levereras. Därav min reaktion.

Det du skriver är lika relevant som att jag skulle påstå att alla moderater är enbenta. Med andra ord utan någon som helst sanningshalt.

Det förekommer förseningar. Vi är dock djupt oense om vad dessa beror på. Nedmontering av någonting leder dock inte till förbättringar. Ja om inte den politiska ideologin är sådan vill säga...

Nu tackar jag för mig och önskar fröken en trevlig kväll trots väldigt olika åsikter i sakfrågan.
Helenatycker said…
Jo det finns ju politisk färg i Sverige som alltid skriker efter mer pengar. Tröttsamt tycker jag. Allt handlar inte om pengar, dessutom får det finnas gräns för hur mycket skattebetalarnas pengar ska betala för felaktiga organisationer som inte fungerar. Men herr/fru anonym, om du inte behagar framträda med ditt namn så slutar debatten här. Hälsningar fröken blå