Frågor av yttersta vikt för Stockholm

Utvecklingen av Stockholms infrastruktur är en mycket angelägen fråga, därför förtjänar den att belysas noga och korrekt. Det är bra att media belyser infrastrukturen men det är olyckligt när saker blir fel och tyvärr innehåller dagens Svenska Dagblad en rad saker som blivit fel. Och utöver detta så är det inte heller tydligt att frågan om regionens satsningar på väg och spår inte enbart är en fråga för regeringen vilka satsningar som ska genomföras, utan landstinget som trafikhuvudman för kollektivtrafiken har ett avgörande inflytande liksom Stockholms stad om omkringliggande kommuner.

Det som blivit lite fel samt otydligheter:

2. Dubbelspår på Nynäsbanan
Illustreras som att "den rödgröna oppositionen vill genomföra tidigare än regeringen" trots att arbetet med dubbelspår redan påbörjats och att landstingsfullmäktige förskotterat pengar för två etapper.

7 Roslagsbanan, etapp 1
Illustreras som att "den rödgröna oppositionen vill genomföra tidigare än regeringen" trots att arbetet med dubbelspår redan påbörjats och ska vara klart i augusti i år.

8 Roslagsbanan, etapp 2
Illustreras som att "den rödgröna oppositionen vill genomföra tidigare än regeringen" trots att SL och landstinget redan beslutat att arbetet ska ske.

10 Tvärbana Ost, Saltsjöbanan
Så sent som i går beslutade SLs styrelse om den fortsatta inriktningen att rusta upp Saltsjöbanan och förlänga Tvärbanan till Slussen. Socialdemokraterna respektive Miljöpartiet hade var sitt annat förslag.

13 Spårväg Odenplan-Norra station
Illustreras som att "den rödgröna oppositionen vill genomföra tidigare än regeringen" trots att skillnaden inte ligger i tidsplan utan trafiklösning.

15-16 Spårväg City
Framstår som att de rödgröna är huvudförslaget (visserligen splittrat).

17 Spårväg Syd
Illustreras som att "den rödgröna oppositionen vill genomföra tidigare än regeringen" trots att arbetet redan börjat och alla är överens om att byggstart ska vara 2014. Dessutom illustreras hela sträckan mellan Älvsjö och Flemingsberg trots att de rödgröna partierna är överens om endast sträckan Kungens Kurva-Flemingsberg.

19 Fyrans stombuss görs om till spårväg
Så sent som i går meddelande oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg (S) att de inte vill ha mer spårväg i Stockholms innerstad ( se ABC från i går).

Comments