Jämställdhet på riktigt

För en tid sedan läste jag om ny forskning som pekar på att kvinnor födda på 70-talet kommer dö i stressrelatade sjukdomar i större utsträckning än tidigare generationer. En av anledningarna är att dessa kvinnor jobbar heltid och sen kommer hem och gör ytterligare en heltid hushållsarbete.

Jag vill inte generalisera och säga att det i alla fall är så här, men det är så här och det är ett problem. Jag tror att allt fler hushåll blir jämställda, men inte samtliga. I många fall lever gamla mönster kvar och eftersom jag inte är forskare kommer jag inte spekulera i varför. Däremot har jag en åsikt om detta, jag anser att ett parti som Moderaterna bör kunna ta ställning mot den här ojämställdheten, lyfta frågan och diskutera och ta ställning mot.

Mycket görs som skapar möjligheter för familjer att få mer tid och avlastning i vardagen -jobbskatteavdraget som ger mer i plånboken och mer egenmakt. RUT som kan användas för att frigöra tid och ork för människor efter långa arbetsdagar. Flexibel välfärd som gör att vardagens olika delar kan fogas samman bättre.

Men det finns också saker som inte löses med politiska åtgärder. Fördelningen av hushållsarbetet är en sådan sak. Men även om inte detta kan lösas med politik så måste politiker ha en åsikt. Min åsikt är att jämställdhet ska gälla hemma. Allt annat är fel.

Comments