Ovanligt korkat av Hyresgästföreningen

Inslag på TV4 Stockholm om ägarlägenheter. Joakim Larsson, ytterstadsborgarråd i Stockholm, vill se möjlighet att ombilda till ägarlägenheter i berfintligt bostadsbestånd. Det är givetvis Terje från Hyresgästföreningen emot. Nej, nej säger han - det kan aldrig vara bra med blandade upplåtelseformer. Suck säger jag, i det långa loppet är det ofast mer lönsamt att äga sin lägenhet än att bo hela livet i hyreslägenhet. Och som Beatrice Ask sa i inslaget, när möjlighet till ombildning till ägarlägenhet införs så är det mest vanligt folk som då ges möjlighet att få äga sin bostad, något mycket, mycket bra som Beatrice hade svårt att förstå hur Hyresgästföreningen kan vara emot. Håller med, det är väldigt svårt att förstå...
Dessutom så ondgjorde sig Terje Gunnarson över att vi för en aktiv bostadspolitik i Stockholm där vi bland annat möjliggör för ombildningar. Han säger att den här politiken inte skapar nya bostäder och att det måste byggas mer. Jag säger att det är en kombination, vi måste både bygga mer och göra något åt den förstoppade och överreglerade bostadsmarknaden i Stockholm.
folk vill ha ett förstahandskontrakt säger Terje. Då säger jag att det är den överreglerade bostadsmarknaden som gör att folk inte kan få förstahandskontrakt - den marknaden som Hyresgästföreningen förespråkar alltså.
Själv förespråkar jag en avreglerad marknad där det visst blir möjligt att få ett förstahandskonstrakt. Eller äga om man hellre vill det.
Handelskammaren har räknat på vad en något avreglerad bostadsmarknad i Stockholm skulle kunna leda till och de landade någonstans i storleksordningen 50 000 befintliga bostäder i det bestånd vi redan har i Stockholm. Bostäder/kontrakt som människor sitter på och inte vill släppa - just på grund av att bostadsmarknaden är så hårt reglerad och därför svår att ta sig in på.
Den marknaden jobbar bland annat Joakim Larsson hårt för att förändra och jag kan inte annat än bifalla.

Comments

Matte D said…
Jättebra kommentar!

Jag såg också inslaget och håller helt med dig. Jag skulle gärna vilja ombilda min hyresrätt som jag har i en förort till ägarlägenhet om jag fick chansen.