Risk för andras liv...

Igår körde jag hem från Grisslehamn runt 19-tiden. Trafiken var tämligen lugn eftersom jag lämnade Grisslan innan kvällens färja anlände. Hade blivit varnad för att köra samtidigt som färjeresenärerna eftersom det finns rätt många som bara måste fram, som bara måste köra om fast det är mitt i en kurva eller uppförsbacke.
Den där varningen satt jag och tänkte på nästan hela hemfärden på en tämligen biltom väg mellan Grisslehamn och Norrtälje. Vad är det som gör att människor väljer att ta såna risker i trafiken? Varför bryr man sig inte mer om sitt och andras liv? Eller fattar man inte vilken fara man är på vägen?
Jag kan erkänna att jag också gillar att köra på, att hålla tempo och vid väl valda tillfällen kör jag också gärna om andra bilar som kryper fram.
Men jag har oftast min son Otto i bilen och jag skulle aldrig drömma om att riskera att något händer. Visst man kan aldrig veta för det kan ju hända saker oavsett hur ansvarsfullt du kör. Men att medvetet ta såna risker.
Hur man kan veta att det inte kommer en mötande bil bakom kurvan? Hur kan man veta att det inte går en människa över vägen på andra sidan krönet? Varför köra som en biltjuv?
Det är dessutom så att de här som blåser förbi i 150 km/h på en 70-väg, man kommer oftast ifatt dem ändå. Vid något rödljus någonstans längre fram eller i något köslut.
Eller så kör man förbi dem medan de står och försöker prata sig loss med farbror polis...

Comments