Dags för ett tv-tips

De senaste dagarna när har jag ägnat sena kvällar och tidiga morgnar åt att titta igenom Band of Brothers. En HBO-serie om ett förband under andra världskriget. D
et är luftburna E(asy) companie som man får följa från grundutbildning innan krig till de allra sista krigsdagarna någonstans i Österrike. I början av varje avsnitt får man dessutom se och lyssna till soldater som ingick i just detta förband under andra världskriget, så serien är verklighetsbaserad med soldaternas öden, precis så som det var.
Det är en gripande serie skapad av inga mindre än Stephen Spielberg och Tom Hanks (hög kvalitet mao) och jag följde den aldrig när den gick på TV eftersom den var lite långtråkig med alla tunga krigsscener. De scenerna kan jag spola förbi nu och istället fokusera på de här människornas öden.
Är just nu i slutskedet av serien och får erkänna att jag satt och lipade i soffan imorse när de amerikanska soldaterna upptäckte koncentrationslägren. Usch det är jobbigt att titta och veta att det här inte är någon ihopkokad galen smörja utan faktiskt saker som hänt på riktigt.
Ikväll ska jag se det sista avsnittet så jag kan lämna tillbaka boxen till snälle Daniel som lånade mig den. Daniel, du hade rätt - I like!

Läs även andra bloggares åsikter om

Comments